
منوی اصلی :
- نصب آسانسور شیراز
- آسانسورهای گیرلس
- آسانسورهای روم لس
- آسانسورهای هیدرولیک
- آسانسورهای خانگی
- آسانسور ماشین بر
- نصب پله برقی شیراز
- پیاده روی متحرک
- پارکینگ مکانیزه
- بالابر
پله برقی شیراز
پله برقی شیراز , نصب پله برقی شیراز
پلهبرقیها بیشترین ظرفیت جابهجایی عمودی را در بین دستگاهای مشابه نظیر آسانسور دارا میباشند. استفاده از این وسیله پله برقی در امکن عمومی متروها، پایانههای مسافری، فروشگاهها و مرکز تجاری مزیتهای رقابتی و ارزش افزوده بسیاری را به دنبال دارد. در مرکز تجاری میتوان هدایت جمعیت به سمت طبقات بالاتر یا پایینتر از همکف را در دو حالت با پلهبرقی و بدون پلهبرقی به راحتی مقایسه نمود.
امروزه حتی در فروشگاههای کوچک دو طبقه برای انتقال مشتریان به طبقه بالاتر از پلهبرقی استفاده میشود. هر چند قیمت اولیه پلهبرقی بالا به نظر میرسد؛ اما در مقایسه با منافع بسیار زیاد و طولانی مدت آن، به شدت اقتصادی است. آنچه در این مقاله آمده است؛ نگاهی گذرا به اصول اولیهای است که طراحان باید در بدو امر طراحی و انتخاب پلهبرقی بدان توجه نمایند.
· استفاده از پلهبرقی ارزانترین روش جابهجایی افراد بین دو سطح متفاوت میباشد.
· مناسب ترین شیوه برای جابهجایی مسافران، حرکت پلهبرقی در یک جهت میباشد. اگر چه میتوان هنگام استفاده، حرکت در هر دو جهت را برای آن تعریف نمود.
· پلهبرقیهایی آسانتر مورد استفاده مسافرین قرار میگیرند که بتوانند مسافر را به پایین (مکان آغازین) برگردانند.
عرض پله برقی
عرض پلهبرقی
پلهبرقیها معمولاً در سه اندازه mm 600،mm 800 و mm 1000 از نظر عرض پله ساخته میشوند. پیادهروها و رمپها نیز معمولاً با عرضهای mm 1000، mm 1200 و mm 1400 ارائه میشوند.در پلهبرقیهای با عرض mm 600 روی هر پله فقط یک نفر جا میگیرد، اما در پلههای با عرض mm 800 در صورتی که یک نفر روی پله ایستاده باشد ؛ نفر پشت سر میتواند از او عبور کند ؛ یا دو نفرچسبیده به هم کنار هم جای گیرند. معمولاً بیشترین سفارش مربوط به پلههای با عرض mm 800 هستند. در پلهبرقیها، پیادهروهای متحرک و رمپهای با عرض پله mm 1000، دو نفر به راحتی روی هر پله جا میگیرند. اما در مرکز تجاری شلوغ، فرودگاهها و پایانههای مسافری که از پیاده رو متحرک و رمــپ استفاده میکنند؛ سعــی میشود که از حدکثــر عرض پله یعنی mm 1400 استفاده شود که علاوه بر امکان حرکت چرخهای دستی، افراد کناری براحتی میتوانند عبور کنند.

سازه پله برقی
سازه پلهبرقی (Truss):
سازه پلهبرقی معمولاً به صورت یک پارچه ساخته میشود (شکل 1). تیرهای اصلی نگهدارنده از دو نوع پروفیل قوطی یا نبشی (L) ساخته میشود که با ستونهای عمودی و مورب یک سازه جوشکاری شده یکپـارچه را به وجـود میآورند، این سازه پس از جوشکاری با عملیات حرارتی تنش گیری شده و رنگ آمیزی میشود. سازههایی که از پروفیلهای توخالی (قوطی) ساخته میشوند سبکتر میباشند و وزن کمتری به سازه ساختمان وارد میکنند.
در پلهبرقیهای کنار هم که دیوار مقابل آنها mm 2000 از آخرین پله افقی فاصله دارد عرض پاگرد همانند پلهبرقی تکی میباشد. با این تفاوت که فضای مشترک بین این دو اندازه موجب صرفه جویی در فضا میشود.

گیربکس پله برقی (Gear Type): عموماً سه دسته گیربکس در پله برقیها به کار میرود: 1- چرخدنده ساده (Spur gear): که به وسیله زنجیر محورهای دستگیره و پله را به حرکت در میآورد. 2- چرخ و پیچ حلزون (Worm gear): در این نوع که بیشترین مصرف را دارد حرکت توسط زنجیر به محورهای دستگیره و پله انتقال مییابد. 3- چرخدنده خورشیدی یا سیاره ای (Planetary gear): این نوع گیربکس که راندمان بالایی دارد انتقال حرکت به محور زنجیر و محور دستگیره توسط چرخدنده انجام میشود و همواره سرعت خطی حرکت دستگیره و پله یکسان است (شکل 2). |
- موتور پلهبرقی (Drive Motor): موتور پلهبرقی نیز همانند موتورهای معمول آسانسور از نوع سه فاز – متناوب میباشند این نوع موتورها عموماً دارای 4 قطب و تک سرعته میباشند، بعضی از سازندگان از موتورهای 6 قطب نیز استفاده میکنند. نکتـه: محل قرارگیری موتور و گیربکس در اکثر مواقع در قسمت بالایی پلهبرقی میباشد. |
سیستم ترمز (Brake system): اکثر سازندگان پلهبرقی برای توقف پلهبرقی از ترمزهای زبانه ای (Pawl Brake) استفاده میکنند ولی انواع دیگر آنها تـرمزهای گوهای(Wedge Brake) و ترمزهای مغناطیس دائم مداربسته (Closed loop Permanent magnet Brake) نیز توسط برخـی از سازنـدگان به کار گرفته میشود که این نوع اخیر عملکرد بهتری دارد. |
