در عملیات نصب آسانسور شیراز : آسانسورهایی که استارت و استپ حرکتی آنها کاملا مشهود و محرز و همراه با شوک باشد جزء آسانسورهای دوسرعته محسوب می گردند چرا که تغییرات سرعت آسانسور بطور ناگهانی بوده و کابین هنگام شروع به حرکت در کسری از ثانیه از حالت سکون بدون هیچ معطلی به حداکثر سرعت خود ( معمولا یک متر بر ثانیه) رسیده و هنگامی که به سطح (level) طبقه نزدیک میگردد موتور آسانسور از دور تند (همان سرعت یک متر برثانیه) به دور کند (معمولا نیم متر برثانیه) تغییر سرعت داده و سرانجام از حرکت باز می ایستد. پس موتور آسانسورهای دوسرعته دارای دو سرعت است که استارت با دور تند و استپ توسط دور کند انجام میگردد. سیستم کنترل یا تابلو فرمان آسانسورهای دوسرعته نیز طوری طراحی گردیده که موتور دو سرعته این آسانسورها را کنترل نماید. این تابلو فرمانها بدون استفاده از درایو کنترل سرعت و توسط چهار عدد کنتاکتور سرعتهای تند ، کند و جهت بالا ، جهت پایین موتور آسانسور را مدیریت می نماید. این سیستم دارای اشکالاتی است که به اختصار به آنها می پردازیم:
- مصرف برق بالا
- استهلاک بالای قطعات
- کیفیت پایین حرکتی
- سر و صدای زیاد ناشی از موتور و سیستم کنترل
- سرویس و نگهداری سختتر
- Leveling ( همسطح سازی ) غیر دقیق
- error و خرابی های بالا
- هزینه های بالا
هزینه های اولیه آسانسورهای دوسرعته (نصب و قطعات) نسبت به آسانسورهای 3VF (دور متغیر) پایین تر است اما در یک بازه زمانی تعریف شده باتوجه به موارد ذکر شده فوق هزینه های یک آسانسور دوسرعته گرانتر از آسانسورهای 3VF (دور متغیر) خواهد بود. مصرف انرژی آسانسور های دو سرعته به چند دلیل بالاست. آسانسورهای دوسرعته بر خلاف آسانسورهای 3VF مدت زمان زیادی از حداکثر ولتاژ و فرکانس برق استفاده می نمایند به عبارت دیگر آسانسورهای دو سرعته بلافاصله با حداکثر سرعت تعریف شده خود شروع به حرکت می نمایند اما آسانسورهای 3VF به تدریج ولتاژ و فرکانس آنها در نتیجه سرعت آنها افزایش می یابند، این نشان می دهد که آسانسورهای دو سرعته مدت زمان زیادی از حداکثر ولتاژ و فرکانس برق استفاده می کند. نتیجه این قضیه این است که اینرسی ( مقاومت در برابر حالت جدید یا میل به تداوم حالت قبلی سیستم) باعث افزایش مصرف انرژی آسانسورهای دوسرعته میگردد، چرا که آسانسورهای دوسرعته بطور ناگهانی تغییر وضعیت می دهند.